Witam
Tym razem zaprezentuje model niezbyt popularny, ale za to bardzo wyjątkowy. Jest nim konsola DARYAR DY 3600 (DY-656-400) pochodząca z 1993 roku. Wyjątkowość tej konsoli nie polega na solidnym wykonaniu czy dodatkowym gnieździe kartridży, bo takich klonów jest wiele, lecz jej unikatowość odkryjemy dopiero po zajrzeniu do środka, gdzie znajduje się zestawienie CPU/PPU produkcji
Micro Genius (aktualnie
TXC Corp.).
Do tej pory spotkałem się z różnymi układami CPU/PPU, ale takich jeszcze nie widziałem. Poniżej szczegółowe zestawienie układów różnych producentów:
Konsola została wykonana ze znakomitych materiałów, które w żadnym stopniu nie ustępują nawet Famicomowi. Plastik, z którego ją wykonano jest gruby i sprawia świetne wrażenie, zarówno wizualne jak i dotykowe. Obudowa jest całkiem nieźle spasowana, poza dość rażącymi niedokładnościami na tylnym panelu i gdyby nie wystające na zewnątrz obudowy gniazda sytuacja mogłaby być niewesoła, aczkolwiek spasowanie mechanizmu suwaka czy przycisków "POWER" i "RESET" mogę uznać za wzorowe. "RESET" działa fenomenalnie, nawet lepiej niż w Famicomie. Jest dobrze wyczuwalny, stawia miły opór przy wciskaniu. "POWER" pracuje bardzo dobrze i pewnie, przy czym jest dość delikatny i nie stwarza wrażenia siłowania się z jego mechanizmem.
Mechanizm wysuwania kartów to prawdziwy majstersztyk, moim zdaniem lepszy niż w Famicomie. Pracuje lżej i pewniej, dając przy tym pewność wysunięcia karta bez wystrzeliwania go w przestworza.
Przesłona gniazda kartridży to standardowa konstrukcja znana z
Famicoma czy
Pegasusa MT-777DX, która doskonale spełnia swoje zadanie.
Gniazda umieszczone na tylnym panelu przyzwoicie spełniają swoje funkcje, jednak niczym nie zachwycają. Kiepskie spasowanie z obudową i średnia jakość tych elementów negatywnie wpływa na komfort ich obsługi. Dodatkowo zbyt bliskie umieszczenie obok siebie gniazd wyjściowych "VIDEO" i "AUDIO" nie pozwala na użycie kabli AV z wyższej półki.
Pady dołączone do tej konsoli to bez wątpienia najlepsze "kanciaki" na jakich grałem. Genialny wielokierunkowy
D-pad pozwala na bardzo dynamiczną grę bez jakiejkolwiek pomyłki czy przypadkowego ruchu. Do tego doskonałe przyciski "A" i "B" o przyjemnym skoku dopełniają dzieła bezkonkurencyjności tego fenomenalnego pada. Fabryczne kable były bardzo długie, około 1,8m. W tej chwili są do nich zainstalowane krótsze, nowe kable. W konsoli dla padów przewidziano dwa 9-pinowe (dwurzędowe) gniazda oraz jedno 15-pinowe (również dwurzędowe) dedykowane do obsługi pistoletu. Gniazda są całkiem niezłej jakości i nie sprawiają problemów przy montażu wtyczek od padów lub pistoletu.
Fabrycznie konsola została wyposażona w składankę gier 400in1 na której standardowo znalazło się kilka powtarzających się tytułów.
O obecności tej właśnie składanki informuje nas końcówka nazwy prezentowanego modelu, czyli "...-400".
Oto lista dwunastu niepowtarzających się gier z tej składanki:
-TETRIS 1P (Tengen Tetris)
-CONTRA
-NORTHERN (Fist of the north star)
-TANK 1992 (Battle City)
-SUPER MARIO (Super Mario Bros.)
-MILK NUTS (Nuts & Milk)
-DUCK HUNT
-WILD GUNMAN
-HOGANS ALLEY (Hogan's Alley)
-ARKANOID
-MIGHTY JACK (Mighty Bomb Jack)
-BOMBER MANOmówioną składankę można pobrać
tu. Rom poprawnie współpracuje z emulatorem
FCEUX.
DY-656 został oparty o jedną płytę
PCB, na której umieszczono komplet niezbędnych podzespołów. Konsola została wyposażona oprócz podstawowego gniazda dla kartów dodatkowo w kolejne (czarne) do obsługi "wbudowanych gier". W dodatkowym gnieździe możemy umieścić dowolny kartridż, który w przypadku braku jakiegokolwiek karta w podstawowym gnieździe zostanie uruchomiony jako "wbudowana gra". Wybór aktualnie obsługiwanego gniazda realizowany jest przez układ ośmiu nadajników/odbiorników linii T74LS245B1 i tym właśnie elementem różni się od standardowej konstrukcji Famicoma (w tym również jego klonów). Należy zdecydowanie pochwalić producenta za mieszczenie CPU i PPU w podstawkach, co znacznie ułatwia ewentualną wymianę tych układów na nowe. W układzie zasilania użyto standardowego scalonego stabilizatora napięcia 7805 współpracującego z dwoma kondensatorami przed i za nim. Fabrycznie przed i za stabilizatorem znajdowały się kondensatory o pojemności 470µF/25V. W tej chwili przed stabilizatorem zainstalowany jest kondensator o pojemności 220µF/35V, a za nim 1500µF/6,3V.
Radiator użyty do chłodzenia nie jest zbyt duży i ze średnią skutecznością radzi sobie z odprowadzaniem ciepła.
Poniżej prezentuje zestawie układów scalonych użytych w DY-656-400:
Lp. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
| Układ U1 U2 U3 U4 U5 U6 U7 U8 U9 U10
| Producent Texas Instruments UMC UMC SGS-Thomson SGS-Thomson Micro Genius SGS-Thomson Micro Genius Toshiba Toshiba
| Typ µA7805C UM6516 UM6516 T74LS373B1 T74LS245B1 MG-P-502 T74LS139B1 MG-P-501 74HC368AP 74HC368AP
| S/N 37D0CE9 9303A B11850 9303A A19890 9930IN 99248 9306M C14580 W99IC305 9301W B05570 9309W 9309W
| Kraj pochodzenia USA Taiwan Taiwan Malaysia Malaysia Taiwan Malaysia Taiwan Malaysia Malaysia
|
Układ MG-P-501 to CPU w obudowie DIL-40 taktowany zegarem o częstotliwości 1,77 MHz (26.601712Mhz / 15). Jest to produkt firmy
Micro Genius. Jest on kopią układu Ricoh
RP2A03 stosowanego w Famicomie i
RP2A07 w konsoli NES (PAL) wykorzystujący jądro procesora MOS
6502.
Natomiast układ MG-P-502 (również produkcji Micro Genius) to PPU (Picture Processing Unit) w obudowie DIL-40. Jest on taktowany zegarem o częstotliwości 5,32 Mhz (26.601712Mhz / 5). Oferuje rozdzielczość 256x240 i paletę 64 kolorów (w tym maksymalnie 25 wyświetlanych równocześnie). Tak samo jak w przypadku układu CPU, tak i układ PPU jest kopią innego układu produkcji
Ricoh o nazwie
RP2C02 dla Famicoma i
RP2C07 dla konsoli NES (PAL).
Pozostałe układy to:
µA7805C UM6516 T74LS373B1 T74LS245B1 T74LS139B1 74HC368AP
| - jest to scalony stabilizator napięcia +5V - jest to pamięć SRAM o organizacji 2k x 8 i czasie dostępu 65 do 100 ns. - ośmiokrotny przerzutnik (zatrzask). - osiem nadajników/odbiorników linii. - dwa dekodery/demultipleksery z 2 na 2 linie. - 6 x bufory linii, wyjścia 3-stanowe negowane. Max. częstotliwość 60MHz.
|
Poniżej schemat ideowy modelu DY 3600. Z oczywistych względów nie zawiera on układu przełączającego gniazda kartridży:
Jakość obrazu jaką generuje ta konsola należny ocenić bardzo pozytywnie. Obraz jest ostry i bardzo dobrze nasycony kolorami. Oczywiście charakterystyczne paski są widoczne na obrazie, ma to bezpośredni związek z
DIP-ową konstrukcją konsoli. Będąc przy obrazie wspomnę o problemach związanych z współpracą DY-656 z wieloma kartami na których wyświetlane są błędy graficzne. Uruchomianie choćby
Złotej Piątki stanowi nie lada problem dla tej konsoli. Większość "bazarowych" kartów jest nie do przełknięcia i objawia się błędami grafiki lub całkowitym brakiem współpracy. Nie miałem natomiast problemu ze starymi kartami na DIP'ach i oryginałami na Famicoma.
Dźwięk jaki można usłyszeć z tej konsoli to całkiem przyjemny dla uszu sygnał, niestety zmącony niemiłym przydźwiękiem (buczenie) słyszalnym przy niskim natężeniu pozostałych dźwięków.
Poniżej prezentuje fotogalerię DARYAR'a:
Scan instrukcji obsługi DY 3600:
Instrukcję można pobrać
tu.
Scan karty gwarancyjnej DY 3600:
Kartę gwarancyjną można pobrać
tu.
Już wcześniej na forum ukazały się zdjęcia wnętrza tej konsoli przy okazji
naprawy oraz
opisu jej modyfikacji.