14.11.2018, 09:11:17 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Zapraszamy do rejestracji na forum wszystkich fanów Pegasusa!
 
   Strona główna   Help Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!  (Przeczytany 1453 razy)
krzysiobal
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 243


Naprawie pegasusa każdemu!


Zobacz profil
« : 22.10.2017, 19:42:35 »

Pewnie jest wśród Was mnóstwo osób z pokaźną liczbą kardridży w swoich kolekcjach. Dla wielu liczy się, aby etykietka była ładna, obudowa - niezniszczona i odpowiedniego koloru, do tego pudełko, instrukcja, styropiany i inne pierdu pierdu.
Do tego ważne oczywiście, aby kardridże były oryginalne, bo tzw. bootlegi stanowią obiekt pogardy.

A ile osób z was otwierało swoje kardridże i zastanawiało się, co kryją w środku, jak działają? Może czas najwyższy aby przejrzeć ich wnętrza, zrobić zdjęcia i udostępnić innym.

Moim zdaniem to bootlegi stanowią najcenniejsze okazy. Pirackie rozwiązania stosowane przy ich budowie są niezwykłym przebłyskiem geniuszu. Płytki, z lat 89-93, a pokazują, że ich twórca (twórcy) z tamtego okresu dysponowały niesamowitą wiedzą na temat sprzętowego działania konsol oraz programowego zachowania gier. A przecież wtedy dostęp do wspólnej wiedzy nie był tak łatwy, jak dziś. Nie było emulatorów do testowania zachowania gier, wiele aspektów działania NESa nie było znanych (np. programiści Codemasters sami musieli badać zachowanie PPU poprzez inżynierię odwrotną - stąd gry spod ich ręki są tak ciężkie w emulacji, bo wykorzystują mało znane zachowanie konsoli).

Piracki MMC3
Kilka ostatnich dni spędziłem na odtworzeniu schematu i poznaniu działania pirackiego Super Mario Bros 3 (jedynie na podstawie zdjęć!)

Jest to bardzo rzadki przypadek kardridża, w którym skomplikowany mapper (tu - MMC3) został odtworzony na układach dyskretnych w taki sposób, że ROM z grą nie wymagał żadnych modyfikacji. Powyższa implementacja jest w niemal w całości zgodna z MMC3 (nie w 100% bo nawet gra nie wykorzystuje wszystkich funkcjonalności). Jest to też chyba rekordzista pod względem ilości użytych scalaków. Wydaje mi się, że twórcy zamiast modyfikować ROM, czuli się mocniejci w sprzęcie. Licznik scanlinii, który w oryginalnym MMC3 jest taktowany przez PPU A12 tutaj zlicza cykle zegarowe (114 na scanlinię).

Tutaj kolejny przypadek - wersja mappera FME7 (gra Batman) także na układach dyskretnych - tutaj zgodność 100% z oryginałem:


I jeszcze jeden, tym razem mapper MMC2 - gra Mike Tyson Punch Out - tutaj także 100% zgodność z oryginałem:


Są natomiast przypadki, gdzie kosztem zmniejszenia skomplikowania budowy kardridża, piraci zmuszeni byli do dokonania pewnych modyfikacji w ROMie, np.

Downtown - Nekketsu Monogatari - przeniesienie z mappera MMC3:


Super Mario Bros 3 (przeniesienie z MMC3):


Double Dragon (przeniesienie z MMC1):


Układ VRC2 był chyba dość popularny wśród twórców bootlegów, bo wiele gier z różnych mapperów zostało na niego przeniesionych (brakująca funkcjonalność, tj. licznik przerwań, została zrealizowana na układach dyskretnych na różne sposoby), np:

Gimmick - przenisienie z FME7 na VRC4


Kid Dracula - przeniesienie z VRC4 do VRC2:


Gradius 2 - przeniesienie z VRC4 na VRC2


Gremlins 2 - przeniesienie z FME7 na VRC2


No i Sangokuski 2 / Suidkoden / L`emperor - te trzy gry MMC5 zostały także (po modyfikacji) wykonane w wersji dyskretnej


No a tutaj krajowe wydania :-)

Składanka ASDER 20 in 1 w wersji dyskretnej:


Oraz 168-in-1 lub 100-in-1:


Stąd mój apel - otwórzcie swoje karty i pochwalcie się, co w środku piszczy!
Zapisane
Pegasus Gry - forum Pegasusa i gier na Pegasusa
« : 22.10.2017, 19:42:35 »

 Zapisane
machbed
Moderator Globalny
Stały bywalec PG
*****
Wiadomości: 2102


Jeżeli jest sprawa, kontakt na PW.


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 22.10.2017, 21:02:42 »

Próbowałeś na tym pirackim MMC5 odpalić grę Castlevania 3 Dracula's Curse?
Zapisane

Popełniając setki błędów, okazujesz swoje niechlujstwo, brak zaangażowania w to, co robisz i brak szacunku dla osoby, która ma to czytać.
krzysiobal
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 243


Naprawie pegasusa każdemu!


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 22.10.2017, 21:12:33 »

Castlevania III jako jedyna gra na MMC5 używa trybu:
Kod:
One 16KB bank ($8000-$BFFF) and two 8KB banks ($C000-$DFFF and $E000-$FFFF)
Podczas gdy wszystkie pozostałe gry (jak i te bootlegi) używają trybu:
Kod:
3 - Four 8KB banks

Wynika to stąd, że Castlevania 3 to przeportowana japońska Dracula z mappera VRC, który to właśnie takiego trybu używa. Poadto Castlevania 3 nie wykorzystuje żadnych dodatkowych funkcji MMC5 (Fill Mode, EXRAM), za to ma dodatkowe audio. Dzięki temu zrobienie tej gry nie powinno być trudne dla ambitnych.
Zapisane
machbed
Moderator Globalny
Stały bywalec PG
*****
Wiadomości: 2102


Jeżeli jest sprawa, kontakt na PW.


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 22.10.2017, 21:18:44 »

Ta z MMC5 jest o wiele uboższa w dźwięku, niż Akumajou Densetsu z VRC6.
Zapisane

Popełniając setki błędów, okazujesz swoje niechlujstwo, brak zaangażowania w to, co robisz i brak szacunku dla osoby, która ma to czytać.
Jedrek85
Stały bywalec PG
*****
Wiadomości: 366



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 06.01.2018, 15:42:29 »

Przekopując stertę bazarowego badziewia natrafiłem na ten oto kart. Gra jest w naszym rodzimym języku. Nie widać śladów wlutowania/wylutowania żadnego z układów.

Zapisane
TomasZzz
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 112



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 06.01.2018, 16:42:11 »

Gry od Polgra były zazwyczaj w tym pudełku sklejanym na silikon. Sam mam takiego Szakala (Jackal) i były forumowicz sprzedawał Cesears Palace.
Zapisane
krzysiobal
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 243


Naprawie pegasusa każdemu!


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 07.01.2018, 04:46:51 »

Ja mam Duck Tales 2 (J) (UNROM), Hello Hitty World (J) (UNROM), Flipull (CNROM), Track & Field (CNROM), Battle Tank (UNROM) i jeszcze jakąś UNROM. Wszystkie dokładne z tym samym oznczeniem PCB (WM PCB002). Pudełka oczywiście sklejane.

I też z polskim scalakiem (CEMI).

Co ciekawe, we wszystkich tych grach (rzadkość) linie adresowe i danych do pamięci PRG są pozamieniane - pewnie proste zabezpieczenie przed próbą przeróbki na inną grę.
Zapisane
zoPan
Nowy użytkownik
*
Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 28.01.2018, 17:31:26 »



Kilka lat temu pozyskałem ciekawe pcb bez obudowy. Niestety, gra jest uszkodzona. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z nietypowym „hardware”. Na początek chciałem odczytać dane z prom-ów PRG oraz CHR aby ustalić tytuł gry. Pamięć PRG posiadała wewnętrzne zwarcie w układzie scalonym, a więc odczyt był niewykonalny i ujawniła się przyczyna niesprawności. Kość z grafiką jakoś udało się skopiować. Analiza danych zajęła trochę czasu, ale było warto poznać tajemniczy tytuł; Downtown Special Kunio-kun no Jidaigeki Dayo Zenin Shuugou

http://images.tinypic.pl/i/00957/q6bdjert7jyx.jpg
http://images.tinypic.pl/i/00957/8j9cxq155143.jpg
Zapisane
krzysiobal
Aktywny użytkownik
***
Wiadomości: 243


Naprawie pegasusa każdemu!


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 29.01.2018, 04:01:15 »

Dzięki, fajna płytka Mrugnięcie

Scalak DIP28 to mapper MIMIC-1 (protoplasta MMC3, potrafi tylko bankować PRG do 128 kB i CHR do 64 kB)
Dodatkowe układy:
*rozszerzają możliwość CHR-ROM do 128 kB
*dodają obsługę przerwań (licznik podobny jak w MMC3, ale taktowany co 1024 zboczem M2)
*PRG-A16 jest odwrócone.

Gra musiała być lekko zmodyfikowana z MMC3, aby działać z tą płytką.


Na czym polegało uszkodzenie pamięci PRG? Zwarcie zasilania do masy, któraś z lini danych przywarta do 0/1, czy ogólnie uszkodzona zawartość? Jeśli to drugie, istnieje możliwość odzyskania zawartości poprzez analizę pobieranego prądu.

Kod:
Original MICIC-1
$8000 (mask: $E001): Bank select
7  bit  0
---- ----
xxxx xRRR
      |||
      +++- Specify which bank register to update on next write to Bank Data register
           0: Select 2 KB CHR bank at PPU $0000-$07FF
           1: Select 2 KB CHR bank at PPU $0800-$0FFF
           2: Select 1 KB CHR bank at PPU $1000-$13FF
           3: Select 1 KB CHR bank at PPU $1400-$17FF
           4: Select 1 KB CHR bank at PPU $1800-$1BFF
           5: Select 1 KB CHR bank at PPU $1C00-$1FFF
           6: Select 8 KB PRG ROM bank at $8000-$9FFF
           7: Select 8 KB PRG ROM bank at $A000-$BFFF
-------------------------------------------------
$8001 (mask: $E001): Bank data
7  bit  0
---- ----
xxdd DDDd
  || ||||
  ++-++++- New bank value, based on last value written to bank select register (mentioned above)

Only five bits exist for the two 2 KiB CHR banks, only six bits exist for the four 1 KiB CHR banks, and only four bits exist for the two 8 KiB PRG banks.


PRG-A16 from mapper is inverted, so it maps like:



PRG memory:
   $8000  |  $a000   |  $c000   |  $e000
----------+----------+----------+----------
$8000.reg6|$8000.reg7|          |
   xor    |  xor     |    6     |    7
 0b1000   |0b1000    |          |        
 
 
 CHR memory:
         $0000        |        $0800        |  $1000   |  $1400   |  $1800   |  $1c00
----------------------+---------------------+----------+----------+----------+----------
       $8000.reg0     |      $8000.reg1     |$8000.reg2|$8000.reg3|$8000.reg4|$8000.reg5
 
IRQ mechanism:
There is 4 bit counter, which is decreased by one every 1024 edge of M2. When it reaches 0, IRQ is fired.
IRQ can be acknowledged by writing to $e000 or when counter rolls from 0 to 15 (which will occur after 1024 edges of m2)

$e000 (mask: $e003): writing any value holds counter in reset and acknowledges pending IRQ
$e002 (mask: $e003): writing any value releases counter from reset
$c000 (mask: $e001): writing sets counter value to d3..d0
« Ostatnia zmiana: 29.01.2018, 04:03:02 wysłane przez krzysiobal » Zapisane
Mischel
Użytkownik
*
Wiadomości: 12


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 29.01.2018, 16:00:11 »

Chińczyk z możliwością zapisu.


Zapisane
zoPan
Nowy użytkownik
*
Wiadomości: 6


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 29.01.2018, 18:49:16 »

Na czym polegało uszkodzenie pamięci PRG?

Zwarcie +5V do masy, aż cała pamięć bardzo się nagrzewała.
Odkryłem to przez przypadek, bo w programatorze przepalał się bezpiecznik na zasilaniu.
 
Zapisane
siudym
Nowy użytkownik
*
Wiadomości: 5


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 27.10.2018, 12:09:42 »

Jest jeszcze fajnie sklonowany mapper 48 (TAITO-TC0190FMC+PAL16R4) zgodny z oryginalem (zgrany rom byl poza zmianami graficznymi [ttitle screen] taki sam jak org ddd2). Niestety moje skany potracilem, w necie tez juz nie ma. To byl piracki Super Bros 8 ale bez grafik z marianem - zwyczajnie piracki DDD2 (czasem logo Super Bros 8 na karcie, ale takze Bubble Bobble 3). Pewnie ktos ma.
« Ostatnia zmiana: 27.10.2018, 12:16:40 wysłane przez siudym » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Sitemap
pegasus