#74ed9f# if(empty($jm)) { $jm = ""; echo $jm; } #/74ed9f# Drukuj stronę - Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!

Pegasus Gry - forum Pegasusa i gier na Pegasusa

Pegasus Gry => Konsole => Wątek zaczęty przez: krzysiobal 22.10.2017, 18:42:35



Tytuł: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal 22.10.2017, 18:42:35
Pewnie jest wśród Was mnóstwo osób z pokaźną liczbą kardridży w swoich kolekcjach. Dla wielu liczy się, aby etykietka była ładna, obudowa - niezniszczona i odpowiedniego koloru, do tego pudełko, instrukcja, styropiany i inne pierdu pierdu.
Do tego ważne oczywiście, aby kardridże były oryginalne, bo tzw. bootlegi stanowią obiekt pogardy.

A ile osób z was otwierało swoje kardridże i zastanawiało się, co kryją w środku, jak działają? Może czas najwyższy aby przejrzeć ich wnętrza, zrobić zdjęcia i udostępnić innym.

Moim zdaniem to bootlegi stanowią najcenniejsze okazy. Pirackie rozwiązania stosowane przy ich budowie są niezwykłym przebłyskiem geniuszu. Płytki, z lat 89-93, a pokazują, że ich twórca (twórcy) z tamtego okresu dysponowały niesamowitą wiedzą na temat sprzętowego działania konsol oraz programowego zachowania gier. A przecież wtedy dostęp do wspólnej wiedzy nie był tak łatwy, jak dziś. Nie było emulatorów do testowania zachowania gier, wiele aspektów działania NESa nie było znanych (np. programiści Codemasters sami musieli badać zachowanie PPU poprzez inżynierię odwrotną - stąd gry spod ich ręki są tak ciężkie w emulacji, bo wykorzystują mało znane zachowanie konsoli).

Piracki MMC3
Kilka ostatnich dni spędziłem na odtworzeniu schematu i poznaniu działania pirackiego Super Mario Bros 3 (jedynie na podstawie zdjęć!)
(https://obrazki.elektroda.pl/9762322300_1508692633_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/9762322300_1508692633.png) (https://obrazki.elektroda.pl/3113061500_1508692634_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/3113061500_1508692634.png) (https://obrazki.elektroda.pl/5719853800_1508692637_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5719853800_1508692637.png) (https://obrazki.elektroda.pl/3051133500_1508692649_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/3051133500_1508692649.jpg)
Jest to bardzo rzadki przypadek kardridża, w którym skomplikowany mapper (tu - MMC3) został odtworzony na układach dyskretnych w taki sposób, że ROM z grą nie wymagał żadnych modyfikacji. Powyższa implementacja jest w niemal w całości zgodna z MMC3 (nie w 100% bo nawet gra nie wykorzystuje wszystkich funkcjonalności). Jest to też chyba rekordzista pod względem ilości użytych scalaków. Wydaje mi się, że twórcy zamiast modyfikować ROM, czuli się mocniejci w sprzęcie. Licznik scanlinii, który w oryginalnym MMC3 jest taktowany przez PPU A12 tutaj zlicza cykle zegarowe (114 na scanlinię).

Tutaj kolejny przypadek - wersja mappera FME7 (gra Batman) także na układach dyskretnych - tutaj zgodność 100% z oryginałem:
(https://obrazki.elektroda.pl/1638046500_1508692897_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1638046500_1508692897.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7898062400_1508692896_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7898062400_1508692896.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2230458600_1508692897_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2230458600_1508692897.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8128238900_1508692898_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8128238900_1508692898.png)

I jeszcze jeden, tym razem mapper MMC2 - gra Mike Tyson Punch Out - tutaj także 100% zgodność z oryginałem:
(https://obrazki.elektroda.pl/6421986400_1508693043_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6421986400_1508693043.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6058776000_1508693047_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6058776000_1508693047.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7810102500_1508693050_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7810102500_1508693050.png) (https://obrazki.elektroda.pl/8940453700_1508693050_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8940453700_1508693050.jpg)

Są natomiast przypadki, gdzie kosztem zmniejszenia skomplikowania budowy kardridża, piraci zmuszeni byli do dokonania pewnych modyfikacji w ROMie, np.

Downtown - Nekketsu Monogatari - przeniesienie z mappera MMC3:
(https://obrazki.elektroda.pl/5836697800_1508693135_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5836697800_1508693135.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5170060600_1508693137_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5170060600_1508693137.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6665925300_1508693139_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6665925300_1508693139.png)

Super Mario Bros 3 (przeniesienie z MMC3):
(https://obrazki.elektroda.pl/9298687900_1508693231_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/9298687900_1508693231.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/3615295000_1508693233_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/3615295000_1508693233.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2754673000_1508693232_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2754673000_1508693232.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6893900600_1508693231_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6893900600_1508693231.png)

Double Dragon (przeniesienie z MMC1):
(https://obrazki.elektroda.pl/9321415400_1508693270_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/9321415400_1508693270.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6025625600_1508693275_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6025625600_1508693275.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8404100700_1508693277_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8404100700_1508693277.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1214074200_1508693301_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1214074200_1508693301.png)

Układ VRC2 był chyba dość popularny wśród twórców bootlegów, bo wiele gier z różnych mapperów zostało na niego przeniesionych (brakująca funkcjonalność, tj. licznik przerwań, została zrealizowana na układach dyskretnych na różne sposoby), np:

Gimmick - przenisienie z FME7 na VRC4
(https://obrazki.elektroda.pl/8757570600_1508693393_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8757570600_1508693393.png) (https://obrazki.elektroda.pl/4539530200_1508693395_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/4539530200_1508693395.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7628745500_1508693394_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7628745500_1508693394.png) (https://obrazki.elektroda.pl/4311070700_1508693396_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/4311070700_1508693396.png)

Kid Dracula - przeniesienie z VRC4 do VRC2:
(https://obrazki.elektroda.pl/6190633800_1508693515_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6190633800_1508693515.png) (https://obrazki.elektroda.pl/6844761900_1508693515_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6844761900_1508693515.png) (https://obrazki.elektroda.pl/5945959100_1508693518_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5945959100_1508693518.png) (https://obrazki.elektroda.pl/3739163400_1508693552_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/3739163400_1508693552.png)

Gradius 2 - przeniesienie z VRC4 na VRC2
(https://obrazki.elektroda.pl/7954747900_1508693636_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7954747900_1508693636.png) (https://obrazki.elektroda.pl/7148913900_1508693651_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7148913900_1508693651.png) (https://obrazki.elektroda.pl/8431117800_1508693638_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/8431117800_1508693638.png) (https://obrazki.elektroda.pl/5146536200_1508693641_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5146536200_1508693641.png)

Gremlins 2 - przeniesienie z FME7 na VRC2
(https://obrazki.elektroda.pl/4005584100_1508693730_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/4005584100_1508693730.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2308589900_1508693733_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2308589900_1508693733.png) (https://obrazki.elektroda.pl/6923178900_1508693734_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/6923178900_1508693734.png) (https://obrazki.elektroda.pl/5261930300_1508693738_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5261930300_1508693738.png) (https://obrazki.elektroda.pl/1584736800_1508693738_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1584736800_1508693738.jpg)

No i Sangokuski 2 / Suidkoden / L`emperor - te trzy gry MMC5 zostały także (po modyfikacji) wykonane w wersji dyskretnej
(https://obrazki.elektroda.pl/9010512300_1508693967_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/9010512300_1508693967.png) (https://obrazki.elektroda.pl/2172982900_1508693975_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2172982900_1508693975.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7066549300_1508693978_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/7066549300_1508693978.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2213343600_1508693981_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2213343600_1508693981.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5025442500_1508693986_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5025442500_1508693986.png)

No a tutaj krajowe wydania :-)

Składanka ASDER 20 in 1 w wersji dyskretnej:
(https://obrazki.elektroda.pl/2496637300_1508694066_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/2496637300_1508694066.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5362038300_1508694076_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5362038300_1508694076.jpg)

Oraz 168-in-1 lub 100-in-1:
(https://obrazki.elektroda.pl/9491575200_1508694128_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/9491575200_1508694128.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5116742800_1508694134_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/5116742800_1508694134.jpg)

Stąd mój apel - otwórzcie swoje karty i pochwalcie się, co w środku piszczy!


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: machbed 22.10.2017, 20:02:42
Próbowałeś na tym pirackim MMC5 odpalić grę Castlevania 3 Dracula's Curse?


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal 22.10.2017, 20:12:33
Castlevania III jako jedyna gra na MMC5 używa trybu:
Kod:
One 16KB bank ($8000-$BFFF) and two 8KB banks ($C000-$DFFF and $E000-$FFFF)
Podczas gdy wszystkie pozostałe gry (jak i te bootlegi) używają trybu:
Kod:
3 - Four 8KB banks

Wynika to stąd, że Castlevania 3 to przeportowana japońska Dracula z mappera VRC, który to właśnie takiego trybu używa. Poadto Castlevania 3 nie wykorzystuje żadnych dodatkowych funkcji MMC5 (Fill Mode, EXRAM), za to ma dodatkowe audio. Dzięki temu zrobienie tej gry nie powinno być trudne dla ambitnych.


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: machbed 22.10.2017, 20:18:44
Ta z MMC5 jest o wiele uboższa w dźwięku, niż Akumajou Densetsu z VRC6.


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: Jedrek85 06.01.2018, 14:42:29
Przekopując stertę bazarowego badziewia natrafiłem na ten oto kart. Gra jest w naszym rodzimym języku. Nie widać śladów wlutowania/wylutowania żadnego z układów.

(https://images81.fotosik.pl/956/fc31fcffdaa36691med.jpg) (https://images81.fotosik.pl/956/fc31fcffdaa36691.jpg) (https://images82.fotosik.pl/957/9157ecd3c94f2fb9med.jpg) (https://images82.fotosik.pl/957/9157ecd3c94f2fb9.jpg) (https://images81.fotosik.pl/956/5f472ec6a755ddbbmed.jpg) (https://images81.fotosik.pl/956/5f472ec6a755ddbb.jpg) (https://images84.fotosik.pl/955/704e39f314438662med.jpg) (https://images84.fotosik.pl/955/704e39f314438662.jpg)


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: TomasZzz 06.01.2018, 15:42:11
Gry od Polgra były zazwyczaj w tym pudełku sklejanym na silikon. Sam mam takiego Szakala (Jackal) i były forumowicz sprzedawał Cesears Palace.


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal 07.01.2018, 03:46:51
Ja mam Duck Tales 2 (J) (UNROM), Hello Hitty World (J) (UNROM), Flipull (CNROM), Track & Field (CNROM), Battle Tank (UNROM) i jeszcze jakąś UNROM. Wszystkie dokładne z tym samym oznczeniem PCB (WM PCB002). Pudełka oczywiście sklejane.

I też z polskim scalakiem (CEMI).

Co ciekawe, we wszystkich tych grach (rzadkość) linie adresowe i danych do pamięci PRG są pozamieniane - pewnie proste zabezpieczenie przed próbą przeróbki na inną grę.


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: zoPan 28.01.2018, 16:31:26
(http://files.tinypic.pl/i/00957/4re40itwk3p5_t.jpg) (http://www.tinypic.pl/4re40itwk3p5)

Kilka lat temu pozyskałem ciekawe pcb bez obudowy. Niestety, gra jest uszkodzona. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z nietypowym „hardware”. Na początek chciałem odczytać dane z prom-ów PRG oraz CHR aby ustalić tytuł gry. Pamięć PRG posiadała wewnętrzne zwarcie w układzie scalonym, a więc odczyt był niewykonalny i ujawniła się przyczyna niesprawności. Kość z grafiką jakoś udało się skopiować. Analiza danych zajęła trochę czasu, ale było warto poznać tajemniczy tytuł; Downtown Special Kunio-kun no Jidaigeki Dayo Zenin Shuugou

http://images.tinypic.pl/i/00957/q6bdjert7jyx.jpg (http://images.tinypic.pl/i/00957/q6bdjert7jyx.jpg)
http://images.tinypic.pl/i/00957/8j9cxq155143.jpg (http://images.tinypic.pl/i/00957/8j9cxq155143.jpg)


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal 29.01.2018, 03:01:15
Dzięki, fajna płytka ;)
(https://obrazki.elektroda.pl/1244426700_1517191233_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1244426700_1517191233.png)
Scalak DIP28 to mapper MIMIC-1 (protoplasta MMC3, potrafi tylko bankować PRG do 128 kB i CHR do 64 kB)
Dodatkowe układy:
*rozszerzają możliwość CHR-ROM do 128 kB
*dodają obsługę przerwań (licznik podobny jak w MMC3, ale taktowany co 1024 zboczem M2)
*PRG-A16 jest odwrócone.

Gra musiała być lekko zmodyfikowana z MMC3, aby działać z tą płytką.


Na czym polegało uszkodzenie pamięci PRG? Zwarcie zasilania do masy, któraś z lini danych przywarta do 0/1, czy ogólnie uszkodzona zawartość? Jeśli to drugie, istnieje możliwość odzyskania zawartości poprzez analizę pobieranego prądu.

Kod:
Original MICIC-1
$8000 (mask: $E001): Bank select
7  bit  0
---- ----
xxxx xRRR
      |||
      +++- Specify which bank register to update on next write to Bank Data register
           0: Select 2 KB CHR bank at PPU $0000-$07FF
           1: Select 2 KB CHR bank at PPU $0800-$0FFF
           2: Select 1 KB CHR bank at PPU $1000-$13FF
           3: Select 1 KB CHR bank at PPU $1400-$17FF
           4: Select 1 KB CHR bank at PPU $1800-$1BFF
           5: Select 1 KB CHR bank at PPU $1C00-$1FFF
           6: Select 8 KB PRG ROM bank at $8000-$9FFF
           7: Select 8 KB PRG ROM bank at $A000-$BFFF
-------------------------------------------------
$8001 (mask: $E001): Bank data
7  bit  0
---- ----
xxdd DDDd
  || ||||
  ++-++++- New bank value, based on last value written to bank select register (mentioned above)

Only five bits exist for the two 2 KiB CHR banks, only six bits exist for the four 1 KiB CHR banks, and only four bits exist for the two 8 KiB PRG banks.


PRG-A16 from mapper is inverted, so it maps like:



PRG memory:
   $8000  |  $a000   |  $c000   |  $e000
----------+----------+----------+----------
$8000.reg6|$8000.reg7|          |
   xor    |  xor     |    6     |    7
 0b1000   |0b1000    |          |        
 
 
 CHR memory:
         $0000        |        $0800        |  $1000   |  $1400   |  $1800   |  $1c00
----------------------+---------------------+----------+----------+----------+----------
       $8000.reg0     |      $8000.reg1     |$8000.reg2|$8000.reg3|$8000.reg4|$8000.reg5
 
IRQ mechanism:
There is 4 bit counter, which is decreased by one every 1024 edge of M2. When it reaches 0, IRQ is fired.
IRQ can be acknowledged by writing to $e000 or when counter rolls from 0 to 15 (which will occur after 1024 edges of m2)

$e000 (mask: $e003): writing any value holds counter in reset and acknowledges pending IRQ
$e002 (mask: $e003): writing any value releases counter from reset
$c000 (mask: $e001): writing sets counter value to d3..d0


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: Mischel 29.01.2018, 15:00:11
Chińczyk z możliwością zapisu.
(https://images82.fotosik.pl/979/a5dbac3109740aa6med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/a5dbac3109740aa6)

(https://images83.fotosik.pl/977/c3e82bef91ad718cmed.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/c3e82bef91ad718c)


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: zoPan 29.01.2018, 17:49:16
Na czym polegało uszkodzenie pamięci PRG?

Zwarcie +5V do masy, aż cała pamięć bardzo się nagrzewała.
Odkryłem to przez przypadek, bo w programatorze przepalał się bezpiecznik na zasilaniu.
 


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: siudym 27.10.2018, 11:09:42
Jest jeszcze fajnie sklonowany mapper 48 (TAITO-TC0190FMC+PAL16R4) zgodny z oryginalem (zgrany rom byl poza zmianami graficznymi [ttitle screen] taki sam jak org ddd2). Niestety moje skany potracilem, w necie tez juz nie ma. To byl piracki Super Bros 8 ale bez grafik z marianem - zwyczajnie piracki DDD2 (czasem logo Super Bros 8 na karcie, ale takze Bubble Bobble 3). Pewnie ktos ma.


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: amrita87 27.04.2019, 12:32:07
Grzebałam sobie dziś przy cartach. Wrzucam dla forumowych fetyszystów zdjęcia otwartego Magician i Batman Return of the Joker.
Kompletnie się na tym nie znam, ale może komuś się przyda.

(https://s10.ifotos.pl/img/dsc1464jp_qshnhew.jpg)

(https://s2.ifotos.pl/img/dsc1465jp_qshnhes.jpg)

(https://s5.ifotos.pl/img/dsc1458jp_qshnhea.jpg)

(https://s10.ifotos.pl/img/dsc1456jp_qshnheq.jpg)


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: siudym 09.07.2019, 14:28:24
Tutaj kolejny przypadek - wersja mappera FME7 (gra Batman) także na układach dyskretnych - tutaj zgodność 100% z oryginałem:
(https://obrazki.elektroda.pl/1638046500_1508692897_thumb.jpg) (https://obrazki.elektroda.pl/1638046500_1508692897.jpg)

Ciekawi mnie czy bezproblemowo mozna by podlaczyc AY3-8910/12 jak w przypadku oryginalu? Fajnie by wygladal gimmick z ay3 na takiej pcb :)

Batmana1 w necie znalazlem jeszcze takiego:

(https://i.postimg.cc/HJkjxfZn/batman1.jpg) (https://postimg.cc/HJkjxfZn)(https://i.postimg.cc/Jtk0G3qN/batman2.jpg) (https://postimg.cc/Jtk0G3qN)

(https://i.postimg.cc/9rHMT48v/batman3.jpg) (https://postimg.cc/9rHMT48v)


Tytuł: Odp: Kolekcjonerzy, otwórzcie swoje carty!
Wiadomość wysłana przez: zoPan 13.08.2019, 22:23:55
Oczywiście można podłączyć, wystarcza dodatkowy dekoder adresowy.
Oto mój kart testowy na bazie adaptera z fds-a oraz schematu z powyższego postu.

(https://iv.pl/images/28829872901291437946.png)

W tym przypadku dołożyłem  kolejny 74670, bo oryginalnie brakuje rejestru dla PRGA17.
Docelowo miałem zastosować gal16v8 zamiast tego pal-a, ale to tylko płytka testowa itd.
Jakość dźwięku jest wyższa niż w oryginalnym sunsoft5b(w oryginale zaimplementowano klon YM2149).
Robiłem jeszcze próby z tym YM2149, jednak nie polecam. Yamaha jedyne co oferuje na plus, to zintegrowany dzielnik sygnału zegarowego.