Autor Wątek: [Próba naprawy] Asder PC-95 przy Odpalaniu nie wchodzi mimo że jest Sygnał Wizji  (Przeczytany 2690 razy)

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
Witam.
Jako że jestem jedynym posiadaczem Famiklona z Klawiaturą oraz z Portem DB-25F to chciałbym zdiagnozować ten dany problem otóż:
Jak na sam początek przy Stabilizatorze 7805 minimalnie działanie jest na 7V (Te które są na Rewizji Pierwszej/Drugiej przy "IQ-502" to np. 450-in-1 spokojnie się odpali dosłownie wszystko nawet np. "Double Dragon 3" przy "Porcie USB") jak to sobie poprzeglądałem to Kupiłem sobie "Zasilacz impulsowy" (Transformatorówki się grzeją i są zbędne jak dla mnie) z Oficjalnej strony spod działu Elektroniki (a nie z byle jakich Aukcji w których byłoby dosyć dużo duplikatów).
Otóż na Sam początek zanim kupiłem Zasilacz Impulsowy to jak już Kupiłem tego Famiklona to okazało się że Zasilacz z Kompletu nie wszedł w gniazdku - To wykombinowałem z Zapasowych kabli: Złącze "DC-USB" z odwróconą polaryzacją które nie powinne się pojawić na mierniku "-" {Czy to ma być "+" czy "-" w środku,nie robi to w praktyce żadnej różnicy} więc zawsze było tak że wystarczyło przy załączeniu przycisnąć "Reset" i załączyło się z powodzeniem (Domyślam się że to jest Stabilzator "KIA 7805" gdyż kupiłem już Potem ze Trzy egzemplarze "STMicro L7805CV" i mógłbym to wywnioskować że Wystarczyłoby wymienić Stabilizator - Wiem natomiast to że może Pracować nawet do 35V ale ze względów dla Bezpieczeństwa Kondesatorów np. "16V" lub "24V" zatrzymam się tylko na "9V",przy "12V" to tylko Polepszy się sygnał wizyjny więc mogłoby być wywaleniem dodatkowych już Pięniędzy {trochę} w błoto.)
A więc najpierw skorzystałem z "Ładowarki na Port USB" przy dorobionym kablu {Było w porządku},potem lekko skorzystałem z Transformator'a (9V 500mA,wciąż nic wielkiego się nie stało),potem skorzystałem już z Zasilacza Impulsowego na "7,5V" to gdy testując ten Kartridż "180-in-1" to zabugował się na "Race America" i już się nie załączył wcale nawet Menu w Pamięci Flash już nie wchodzi (Ten kartridż "180-in-1" było z glutem bo jak zauważyłem to przy IQ-502 załącza się tylko na 7,5V - a gdy nie ma glutu pod Kartridże ze Składanek to może być przystosowane nawet pod 5V)
I niestety nie pomogło już nawet Standardowe "9V/1A" po prostu trzeba poszukać konkretnych rozwiążań bo wiem że na 100% nie jest to kwestia "Glutów w Chip'ie" (NES-on-a-Chip) bo były pod niższym napięciem a więc nie możliwe żeby tak się stało,Nie jest kwestia Zasilaczy bo zawsze jest tak że jak się krótko skorzystało to tylko np. Transformator od Zasilacza się grzał a reszta jak do tej pory - ale mogłem przypuścić że to jest "Stabilizator" albo w większośći przetworników (moim zdaniem)
Bo nie ma takiej możliwośći żeby przy Impulsowym dostałoby "permamentego blanka" - Mogę o to założyć że mógłbym sam rozwiążać ale nie jestem pewnien czym mogłaby być ta kwestia...
Załącznik do Filmiku: "youtu.be/4XoVFSAHlXw" (Na początku był podłączony pod "7,5V" potem pod "9V" a dopiero pod "7,5V" - Rezultat: Bez żadnych zmian ogólnych)
Więc mam nadzieje że pomimo podania danych źrodeł problemu mogłoby ułatwić rozwiążanie danego problemu (Na życzenie mógłbym wrzucić zdjęcie płytek z tego Famiklonu jeśli będzie istniała dana prośba...)

alf

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 47
    • Zobacz profil
Tekst tłumaczony przez tłumacz google. Nic nie rozumiem z tego bełkotu.

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
@alf:
Tylko ty tak odbierasz. Ale co do jednego nie skorzystałem z Transyfu bo: Od Urodzenia jest to jężyk ojczysty czyli Polski.

krzysiobal

  • Stały bywalec PG
  • *****
  • Wiadomości: 386
  • Naprawie pegasusa każdemu!
    • Zobacz profil
Bez urazy ale też musiałem to czytać 3 razy i nadal nie bardzo wiem o co chodzi.

Elementy w konsoli potrzebują stabilnego 5V. Jeśli będzie mniej (nie wiem ile dokładnie, zależy od użytych elementów, temperatury, itp, przyjmijmy dla ustalenia poniżej 4.5V to konsola może się zawiesić).
Jeśli będzie więcej (np. 6V to mogą pojawić się artefakty na ekranie, a nawet uszkodzić się podzespoły). Nie raz miałem do czynienia, że stabilizator był uszkodzony i na wyjście zamiast 5V podawał ok 6V i zamiast zielonego koloru przebijał jakby czarny.

Przy zastosowaniu stabilizatora 7805, aby na wyjściu było stabilne 5V, na wejściu musi być ok 2.5-3.5V więcej (ile dokładnie - to jest w nocie katalogowej, przyjmijmy ok 3V). Jeśli będzie mniej niż te 3V, to na wyjściu napięcie odpowiednio się zmniejszy. (10V -> 5V, 8V -> 5V, 7.5V -> 4.5V, 7V -> 4V, itp)

Kolejna sprawa to  napięcie zasilania. To, że podłączysz do konsoli zasilacz transformatorowy na którym jest np. napisane 9V 850mA to wcale nie oznacza że jest OK. Nawet jak zmierzysz na nim napięcie bez obciążenia i wyjdzie 15V to też nie. A nawet jak zmierzysz napięcie pod obciążeniem w konsoli i wskaże np 9V to też nie.
To zmierzone 9V to będzie jakieś tam napięcie średnie (o wartości wątpliwej, bo jak miernik uśrednia to też nie wiadomo).
Ale na oscyloskopie zobaczysz, że napięcie takiego zasilacza przy tym obciążeniu będzie się wahać np. od 7.5V do 10.5V. Średnia wychodzi 9V ale w krótkim okresie czasu jest poniżej 8V i stabilizator wtedy nie pracuje poprawnie i na wyjście pdaje np. 4.5V. Te krótkotrwałe skoki (w rytmie 50Hz) będą się objawiać w obrazie video jako poziome pasy oraz w dźwięku jako buczenie.

Oczywiście można zastosować mocniejszy zasilacz transformatorowy (napięcie tak szybko nie siądzie), albo dodać większa pojemność do zasilacza.

W zasilaczach impulsowych nie ma tego problemu, ale takie zasilacze mają zakłócenia na wyższej częstotliwości (Np. 100 kHz) i wtedy one tez mogą przechodzić przez stabilizator i ujawniać się jako szum (ostatnio miałem w ręku zasilacz impulsowy, po podłączeniu którego do konsoli, ekran był mocno zaśnieżony, mimo że zasilacz miał odpowiednie parametry). Po zmianie na inny problem ustąpił.

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
Bez urazy ale też musiałem to czytać 3 razy i nadal nie bardzo wiem o co chodzi.

Elementy w konsoli potrzebują stabilnego 5V. Jeśli będzie mniej (nie wiem ile dokładnie, zależy od użytych elementów, temperatury, itp, przyjmijmy dla ustalenia poniżej 4.5V to konsola może się zawiesić).
Jeśli będzie więcej (np. 6V to mogą pojawić się artefakty na ekranie, a nawet uszkodzić się podzespoły). Nie raz miałem do czynienia, że stabilizator był uszkodzony i na wyjście zamiast 5V podawał ok 6V i zamiast zielonego koloru przebijał jakby czarny.

Przy zastosowaniu stabilizatora 7805, aby na wyjściu było stabilne 5V, na wejściu musi być ok 2.5-3.5V więcej (ile dokładnie - to jest w nocie katalogowej, przyjmijmy ok 3V). Jeśli będzie mniej niż te 3V, to na wyjściu napięcie odpowiednio się zmniejszy. (10V -> 5V, 8V -> 5V, 7.5V -> 4.5V, 7V -> 4V, itp)

Kolejna sprawa to  napięcie zasilania. To, że podłączysz do konsoli zasilacz transformatorowy na którym jest np. napisane 9V 850mA to wcale nie oznacza że jest OK. Nawet jak zmierzysz na nim napięcie bez obciążenia i wyjdzie 15V to też nie. A nawet jak zmierzysz napięcie pod obciążeniem w konsoli i wskaże np 9V to też nie.
To zmierzone 9V to będzie jakieś tam napięcie średnie (o wartości wątpliwej, bo jak miernik uśrednia to też nie wiadomo).
Ale na oscyloskopie zobaczysz, że napięcie takiego zasilacza przy tym obciążeniu będzie się wahać np. od 7.5V do 10.5V. Średnia wychodzi 9V ale w krótkim okresie czasu jest poniżej 8V i stabilizator wtedy nie pracuje poprawnie i na wyjście pdaje np. 4.5V. Te krótkotrwałe skoki (w rytmie 50Hz) będą się objawiać w obrazie video jako poziome pasy oraz w dźwięku jako buczenie.

Oczywiście można zastosować mocniejszy zasilacz transformatorowy (napięcie tak szybko nie siądzie), albo dodać większa pojemność do zasilacza.

W zasilaczach impulsowych nie ma tego problemu, ale takie zasilacze mają zakłócenia na wyższej częstotliwości (Np. 100 kHz) i wtedy one tez mogą przechodzić przez stabilizator i ujawniać się jako szum (ostatnio miałem w ręku zasilacz impulsowy, po podłączeniu którego do konsoli, ekran był mocno zaśnieżony, mimo że zasilacz miał odpowiednie parametry). Po zmianie na inny problem ustąpił.

Czyli wygląda na to że nie zauważyłem że Zasilacz musi być na "9V" przy Glutowych (NES-on-a-chip - Ten Famiklon też jest "Glutowy") ale tak czy inaczej jest to cenna lekcja żeby Kupić już te Famiklony oparte o DIP'y (raczej) ale jak są pod Klawiatury to warto kupić Zasilacz 9V a nie "7,5V" tak jak przy Wersji "DIP" - A jeśli chodzi oto żeby kupić tylko "Impulsowy zasilacz" na dzisiejsze czasy to już jedno to dawno wiedziałem.
Tak czy inaczej spróbowałem wymienić Stabilizator i nie pomogło nawet minimalnie zmniejszyło napięcie...
Ale Wymiana kondesatorów na Lepsze ledwie poskutkowało Wyświetleniem "Numer Lock'a" po Wyciągnięciu kartridża za Pierwszym razem więc Jeszcze nie jest nic straconego... Wystarczy że dokupię 4szt. Kondesatorów Rubycon'a oraz Brakującej ważnej częśći (tj. Diody Zenera albo Schottky'iego) to "W końcu podziała jak należy".

Opis wymiany:
Semiconductors 7805CT -> STMicro Electronics L7805CV
Canicon 50V/1uF -> Nichicon 50V/1uF (z Dekomponowanych częśći)
-----
Do testów: Nichicon 25V/1000uF (Seria VZM)

Do zastąpienia zostaną:
Canicon 16V/470uF -> Rubycon 25V/680uF (Seria ZLH|Low ESR) {Nie wiem czy nawet by się dało zastąpić przy 35V...}
4xCanicon 16V/100uF -> Rubycon 16V/220uF (Seria YXF)
Canicon 50V/0,47uF -> Nichicon 50V/0,47uF [Może nie jest to przykład z Famicom'a ale to Dobry odpowiednik]

Bo tak jak opisuje Gdyby był to "Subor" to z pewnośćią zastąpiłbym wszystkim "Nichicon'ami" a gdyby był "GLK" to już "Aishi" a tak to przynajmniej spróbuje zastąpić "Rubycon'ami".

W takim razie spróbuje rozwiązać dany problem a narazie podaje linki do Dwóch filmików:

Przed wymianą: "youtu.be/YXDN4zLhk5k"
Po wymianie: "youtu.be/KpuJkOd9vE4"

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
Zdjęcia płytki PCB
« Odpowiedź #5 dnia: 14.09.2018, 08:23:58 »
Zdjęcia płytki PCB: imgur.com/gallery/XBGxKMz [nofollow]
Przy Prawej to nie miałem zbytnio czasu ale to już Wystarczyłoby wymienić Kondesator z 50V/0,47uF i Wszystko ujdzie albo będzie to samo...
Zastanawiam się czy miałbym zastąpić nawet Impulsowym Stabilizatorem (LT3045) ale kłopot w tym że Kosztuje prawie 100PLN ale jak wiadomo Standardowy Stabilzator też mógłby dać sobie radę ale nie wiadomo... - W każdym bądź razie na eBay'u kupiłem już te Dwie Kondesatory Rubycon'a (25V/680uF|16V/220uF) - Jeśli kupię sobię Kondesator "Nichicon 50V/0,47uF" oraz Brakującą Diodę lub inny element to Zobaczę sobie jak będzie sprawować może wystarczy wymienić jakiś denny kondesator lub dodać brakującą część to wtedy już będzie chodzić ale nie wiadomo...
« Ostatnia zmiana: 14.09.2018, 08:27:05 wysłana przez Illutorium »

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
I wciąż to nic nie dało. Czasem Artefakty,Czasem z Numer Lock'iem. Także więc Jeden Kondesator od Stand-By'a wywalił albo Brakujące Diody do Zasilenia.
A przy okazji Zrobię Lekki Tuning: Zastępuje Diodę Zieloną na Niebieską Diodę (min. na 2V) oraz przy Caps Lock'u: Fioletową (raczej) - Będzie już Fajnie wyglądało a przy okazji dosyć Oryginalnie i Awangardowo - Spokojnie,Oryginalne Częśći nie Wyrzucam.
Teraz jest już Następująco:
Capicorn 16V/100uF -> Rubycon ZLH 35V/330uF (Główny Kondesator)
Capicorn 16V/100uF -> Rubycon ZLH 25V/680uF (Współczynnik między Stabilzatorem a Zasilaniem)
-
W płytce z Glutem jest:
Capicorn 16V/100uF -> Rubycon 16V/220uF
-
Póki nie skończe lub nie zadziała:
Wciaż będzie Kondesator Nichicon'a chyba że będę miał dużo czasu...
-
Aktualizacja Zdjęć: "imgur.com/gallery/fSDrFaj"
« Ostatnia zmiana: 07.02.2019, 16:44:17 wysłana przez Illutorium »

zijacek

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 98
    • Zobacz profil
@Illutorium nie zrozum mnie źle, piszę to wyłącznie z ciekawości, bo Twoje teksty naprawdę wyglądają, jakby były przemielone przez translatora w te i z powrotem. Temat ogólnie jest jasny, ale weź rozkmiń np. to zdanie:

"Więc mam nadzieje że pomimo podania danych źrodeł problemu mogłoby ułatwić rozwiążanie danego problemu"

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
No dobra, Już dawno nie wiedziałem że ma Gluty (Odpowiednik UM6561) ale z Drugiej jednak strony jest "Pamięc Flash,RAM" więc jeśli Glut został Permamentnie uszkodzony a Są jeszcze pozostałośći to w końcu zaniosę do Naprawy i będzie wymieniony jako "PCB Refubished to DIP" a jeśli to już: Wyślę na Pocztę a w szczególnośći do Ruskich lub Latynowskich... mnie to nie przedszkadza oby przy Płytkach PCB byłoby obszernie napisane tj. Np. "25V/680uF" - czyli Tą naprawę zostawię już bardziej od Siebie Obszerniejszym (Ja zaś Wymieniałem Kondesatory - więc gdyby te Wszystkie Asder'y były robione chociażby pod SMD to byłoby nieco ułatwione - a tak to Glut jest i niestety Nadaje się do Modyfikacji)

djrob

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 39
    • Zobacz profil
Myślałem, że znam polski ale chyba się myliłem. Czytam po dwa razy i normalnie nie kumam.

Illutorium

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
    • Zobacz profil
Niestety nawet Wymiana "Układu Stabilizującego" z Transformatorówki (STMicro L7805CV) na DIP'a (HX1314G, oczywiście z Alicji) nie pomogło żeby wyświetliło się z Powodzeniem (więc to Glut się już Zepsuł na pewno i trzeba albo Wymianę Glutu przy Hot Air'ze {to i tak ryzykowne, choć mimo tego jest możliwe} lub Zbudowanie Płyty Głównej w Oparciu na DIP'a) a jeśli to już to jest "4,17V" czyli jest nawet lepiej niż przy Transformatorowym - Także więc myślałem że muszę wydawać za to Stówkę a tu się okazało że da się wydać za to nawet same grosze...